REFLEKSI KAEDAH MENGAJAR P&P
Ketua: Nurul Hidayah binti Md. Yatin
Pencatat: Azwani binti Mohamed Ariff
Pembentang: Nor Sakinah W. Ishak
Tajuk: Adab Berguru
Tingkatan satu
Masalah:
Ketua: Nurul Hidayah binti Md. Yatin
Pencatat: Azwani binti Mohamed Ariff
Pembentang: Nor Sakinah W. Ishak
Tajuk: Adab Berguru
Tingkatan satu
Masalah:
- Intonasi suara yang terlalu perlahan
- Teknik pengajaran yang tidak pelbagai
- Kurang aktiviti berpusatkan pelajar
- Guru kurang menguasai ilmu yang diajar
Penambahbaikan:
- Melontarkan suara dengan lebih jelas dan gestur badan
- Menggunakan pelbagai teknik dalam pengajaran (sumbang saran, soal jawab, simulasi dll)
- Menggunakan kaedah kooperatif dalam pengajaran
- Disarankan guru untuk lebih banyak membaca dan menguasai ilmu yang diajar, tidak hanya terhad kepada silibus semata-mata
Strategi dan kaedah:
- Menggunakan kaedah pengajaran konstruktivisme :- Pelajar membina makna sendiri dalam setiap subjek yang dipelajari, Self Regulated Learning (SRL): membuat nota menggunakan 5W 1H (when, why, where,who, what & how), berbincang dan berkongsi maklumat yang dipelajari dengan kawan bagi mengukuhkan kefahaman terhadap sesuatu topik
- Kaedah berpusatkan pelajar dimana pelajar melibatkan diri secara aktif dalam proses pembelajaran
- Menggunakan kaedah masteri dimana guru menyampaikan ilmu yang mudah difahami oleh pelajar sebelum beralih ke topik seterusnya.
Post a Comment