PENGUMPULAN DATA
3 sebab perlu capai kualiti tinggi:
3 sebab perlu capai kualiti tinggi:
- Tanggungjawab kepada pelajar
- Keperluan kepada kecekapan diri dan orang lain
- Keperluan untuk membuat tindakan dan berubah kepada perkara manfaat (menambah ilmu pengetahuan) dengan melakukan penyelidikan tindakan
Kriteria Kualiti
- serupa dengan kriteria jenis penyelidikan lain
- 2 rukun sains dalam senarai penyelidik dalam kriteria kualiti ialah kesahan dan kebolehpercayaan
- kedua-dua konsep ini kritikal kepada kualiti penyelidikan tindakan
Kesahan
- merujuk kepada kebenaran data
- dengan mengetahui sama ada data sebenarnya mengukur / mencerminkan fenomena khusus yang dikaji
Kebolehpercayaan
- berkaitan dengan ketepatan data
- masalah kebolehpercayaan dalam pendidikan selalu berlaku apabila data diambil dari sampel yang terlalu kecil
- sehubungan dengan itu, untuk penambahbaikan data penyelidikan tindakan, kita perlu selalu tanya
Adakah maklumat ini merupakan perwakilan tepat realiti?
Bolehkah saya fikir sebarang sebab untuk syak kepada ketepatan data?
5 Tahap Penyelidikan Tindakan
Tahap 1 : mengenalpasti masalah
Tahap 2 : perancangan tindakan
Tahap 3 : mengumpul data
Tahap 4 : analisis data
Tahap 5 : perancangan untuk tindakan seterusnya
Mengumpul Data
- Apakah jenis data kita perlu kumpul untuk menjawab persoalan kajian
- Bagaimana kita hendak memastikan terdapat pelbagai perspektif
Alat Pengumpulan Data
- Pemerhatian (video tape)
- Nota guru & komen
- Kerja pelajar
- Refleksi pelajar & kerja pelajar
- Jurnal pelajar
- Ujian
- Tinjauan soal selidik
- Temuduga (Audio tape)
Tugasan
- Kemaskini proposal yang telah dibuat di bahagian pengumpulan data
- pelajar akan dipanggil secara rawak minggu depan untuk melihat perkembangan
Post a Comment